Magyarország síterepei 8.rész
2009.12.10
Ebben a sorozatban megismerkedhetünk hazánk sípályáival.Természetesen, hogy az idei szezonban ezek közül melyek tudnak majd kinyitni, azt majd az időjárás dönti el. Régiók:Bakony, Börzsöny, Budapest, Bükk, Dél-Magyarország, Észak-Magyarország, Mátra, Nyugat-Magyarország, Pilis.

Nyugat-Magyarország
A nyugat-magyarországi síterepek néhány éve hóhiány miatt sajnos nem tudtak megnyitni, az itt lakók azonban szerencsések, hiszen 1 órányi autózással már elérik a közeli osztrák síterepeket.
A Sopron, Szombathely és Kőszeg környéki szálláshelyek a téli hónapokban kedvező ajánlatcsomagokkal várják a magyar síelőket.

Kőszeg:
A 2007/08 szezonra újra üzemképes a sífelvonó kőszegi sípályán! A felújított Chernel István sípályán megfelelő hóviszonyok esetén villanyfényes síelési lehetőség és szánkópálya várja a téli sportok szerelmeseit. Síoktatásra is van lehetőség. Ha pedig Kőszegen nincs elegendő hó, akkor közeli osztrák sípályákat (40-50 km) lehet felkeresni.
Kőszegen található Magyarország egyetlen használható síugrósánca és itt működik egy maroknyi síugró csapat számos fiatallal Szilágyi János irányítása mellett.

Kőszegnek évtizedekkel ezelőtt országosan kiemelkedő síugró egyesülete volt, ami után hosszú szünet következett, a sportág "elhalt". A lepusztult síugrósáncot az enyészet évei után 2006 év elején végre felújították és ebben az évben Kőszegen újra magyar síugró bajnokságot rendeztek, 18 év után először!

A feltételeken lenne mit javítani, bár a 30 méteres sánc már műanyag borítást kapott, ami hó nélküli edzésekre is lehetőséget ad, illetve épült egy 10 méteres sánc is a legkisebbeknek. Problémát okoz a hóhiány, mivel hóágyúk nem állnak a kőszegiek rendelkezésére, ezért gyakran kiszolgáltatottak az időjárás szeszélyeinek. A hazai síugrás szerelmeseinek sikerült a sportszeretők figyelmét erre a nagyszerű sportra irányítani és körvonalazódni látszik az a csapat, akik megpróbálnak újra életet lehelni a hazai síugró életbe. Ambiciózus terveket és célokat fogalmaznak meg, pl. egy 70 méteres sánc felépítése, amelyhez szükség lenne bőkezű támogatók segítségére.

Nyúl (Győr):
A pálya egy rendkívül kezdetleges, kampós felvonóval volt ellátva, amelynek használata megfelelő lécbiztonságot és rutint követelt. A felvonó szerkezete mindössze a meghajtó villanymotorból, egy visszafordítóból és egy tartóoszlopból áll. A pályához a 82-es úton Győr felől érkezve Nyúl községben a templom előtt jobbra kell lefordulni, majd a következő útkereszteződésnél is egyenesen kell továbbhajtani. Az út európa egyik legnagyobb esővájta szurdokvölgyében vezet a sípályáig.

A völgy falát hangulatos, a löszfalba vájt borospincék szegélyezik, ezeket bármelyik évszakban érdemes felkeresni, a pályához vezető út a Pannonhalma-Sokoró Borút része. A sípálya rendkívül kedvező északkeleti fekvésének köszönhetően az alacsony tengerszint feletti magassághoz viszonyítva hóbiztosnak mondható. Aki veszi a fáradtságot, hogy minden csúszás után megmássza a domboldalt, az akár jót is síelhet itt, de a sífelvonó hiánya miatt a pályát már inkább csak a szánkózók látogatják.

Pázmándfalu:
A Győrhöz közeli Pannonhalmi dombságban található pázmándfalui sípálya utoljára a 2002/2003-as szezonban működött. Sajnos a tulajdonos-üzemeltető nem tudta finanszírozni a hóhiányos telek miatt a felvonó karbantartását, a sípálya kaszáltatását és a terület őrzését, mivel ezt a rendkívül gyakori lopás és rongálás szükségessé tette.

A gyönyörű panorámával rendelkező sípálya évekig a győri síelők és szánkósok közkedvelt helye volt. Elkülönített szánkó- és sípálya állt rendelkezésre tányéros felvonóval és olcsó napijeggyel, valamint a nyolcvanas években még egy további gyermeklift is tartozott a sípályához. A havas délutánokon és hétvégéken néha 50-60 síelő is összegyűlt a pályán, ahol világítás mellett esti sízésre is alkalom nyílt. A sípálya mellett síház is a síelők rendelkezésére állt forró teával és lilahagymás zsíroskenyérrel.

Sopron - Dalos-hegy:
A 2004/2005-ös szezonra 5 millió forintos költséggel befejeződött a soproni Dalos-hegyi sípálya felújtása. A Dalos-hegy a soproniak és a város környékiek kedvelt téli kikapcsolódó helye. A sípálya tulajdonosa a Tanulmányi Erdőgazdaság Rt, amely a felvonó felújításával egyidőben rendbe hozta a sípályát is, ahol megfelelő hóviszonyok esetén felkészülten várják a téli sportok szerelmeseit. A sífelvonó használata INGYENES! A tányéros felvonó és mellett egy enyhe lejtésű sípálya van.

Ezen kívül vagy a közelben egy szánkópálya is, továbbá sítúrázási lehetőségek jelölt utakon. Újdonság az országhatár mentén kialakított sífutópálya / nordic walking útvonal.

Részletes leírás : Vasfüggöny sífutópálya

A Vasfüggöny Sífutópálya a Soproni-hegységben található. Elnevezését onnét kapta, hogy a legmagasabban fekvő 3 pálya (1, 2 és 3 jelű) kb. 1,5 km hosszban az egykori műszaki zár vonalán került kialakításra.A jelenlegi pályarendszert a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület frissítette és bővítette ki 2008-tól kezdve.A pályák úgy kerültek kiválasztásra, hogy azok megfeleljenek a téli sífutás követelményeinek, de egyben a hó nélküli hónapokban a nordic walking- újkeletű magyar nevén a botsport - céljaira is használhatók legyenek.

A pályarendszer jelenleg 7 pályaszakaszra tagolódik. Az egyes pályák saját színnel és számmal kerülnek megkülönböztetésre. A rendszer logikája, hogy legyen néhány magasabban fekvő pálya, melyek relatív hóbiztosak, de jó hóviszonyok mellett legyen egy folyamatos összekötés egy városi (tömegközlekedéssel és parkolóval ellátott) kiinduló- és célponttal. Az 1-2-3. sz. pálya ily módon a Soproni hegység Muck-Ultra-Várhely környéki fennsík jellegű területein került kijelölésre.

A három pályának van egy közös pontja (a 3-Pálya-Pont), ill. páronként a műszaki zár vonalában átfedésben haladnak. Ez a három pálya kb. 500 m magasságban fekszik, ezért a legóbiztoshabbak, hosszúságuk egyenként kb. 4 km. A pályák aszfaltozott erdészeti közúton megközelíthetők, célszerű parkolási lehetőség elsősorban a Muck-Moha panziónál adott.

A 4. sz. pályának összekötő szerepe van. Az előzőekben leírt 3 pályát köti össze a Károlymagaslati parkolóval. Hossza kb. 3 km, két nyom kerül fektetésre, de csak megfelelő hóviszonyok esetén történik gépi nyomfektetés. A pálya emelkedése kb. 120 m. A Károlymagaslati parkoló kiinduló ponti célszerűségét adja, hogy lényegesen közelebb van a városhoz, sokkal jobb minőségű (szélességű) úton érhető el, és a lényegesen több és jobb parkolóhellyel rendelkezik.

Az 5. sz. pálya egyfajta tanuló vagy gyakorló pálya. Közel van a Károlymagaslati parkolóhoz, áttekinthető, mert a Fáber-réten fut körbe és ez az egyetlen hely, ahol - megfelelő nyom esetén - a scating (korcsolyázó) technika megengedett (ill. lehetséges). A kör hossza kb. 1 km, a pálya átlagmagassága a tengerszint felett mintegy 360 m.

A 6. sz. pálya egy (célszerűen egyirányú!) összekötő pálya a Dalos hegyi sífelvonó felső végpontja és a Károly-magaslati parkoló között. Ezzel lehetővé válik, hogy a Várisi buszvégállomástól vagy parkolóktól a néhány száz méterre fekvő sífelvonó segítségével komoly helyzeti energiára tegyünk szert, majd gyakorlatilag rá lehet csúszni a Károly-magaslati parkolóra. Az út hossza kb. 1,4 km. A pálya azért egyirányú, mert visszafelé a Várisi buszvégállomást az alpesi lesiklópályán keresztül a sífutók nem tudják megközelíteni. Ezért került kialakításra a 7. sz. pálya.

A 7. sz. pálya a Várisi tömegközlekedési végpontot köti össze a Károly-magaslati parkolóval részben a Kecskepatak völgyében. Mivel ezen a szakaszon (még) nem létezik a gyalogos forgalomtól különválasztott nyomvonal, feltételezhető, hogy a gépi nyomot mások is "igénybe veszik". A pálya vonalvezetési szépsége kárpótolni fog bennünket ezért a várható minőségi hátrányért. A pálya hossza kb. 3,5 km, szintkülönbsége kb. 80 m.
Kelta-kör Ha valaki a 4 km-es egyedi körnél hosszabb távra vágyik, és nem csak egymás után kívánja venni a pályákat, az a lehetőségeket oly módon is variálhatja, hogy pl. a 3 felső pálya külső nyomvonalát járja végig. Ez a külső kör így kb. 10 km hosszúságú.

A Király-kört akkor tesszük meg, ha a Károly-magaslati parkolóból indulva a Kelta-körhöz felmegyünk, azt bejárjuk, és visszatérünk a kiindulási ponthoz. Ennek a pályának a hossza kb. 16 km.

A 6-os és 7-es pálya igénybevételével az egy körrel megtehető táv tovább növelhető, de csak nagyon jó hóviszonyok esetén tudnak megfelelő nyomot biztosítani.

Sopronban megszállva a szomszédos Ausztriában számos határ közeli síterepre lehet átruccanni, ahol profi módon kezelt sípályákon élvezhetjük a sízést. Csak Alsó-Ausztriában több mint negyven (!) sícentrum várja a tél szerelmeseit!

Szombathely:
A szombathelyi sípálya adatai:
Pályák száma: 1
Pálya hossza: 200 m
Szintkülönbség: 60 m
Nehézségi fok: közepes
Felvonó típusa: kampós
Felvonó hossza: 95 m
A felvonó és a melegedő a rongálások miatt évek óta nem üzemel. A szombathelyiek a közeli osztrák sípályákat látogatják.

(Forrás: sielok)

Csatolt képek (6 db)

További hírek
2016.02.15
2015.12.09
2015.11.30
Aktuális programok
Egynapos programok
Többnapos programok

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player